26 грудня 2013 р.

У бюджеті-2014 реформування ЖКГ не передбачене

Фахівцями і експертами вже досить детально обговорені нереальні макропоказники бюджету-2014, але хочеться зробити декілька зауважень стосовно сфери ЖКГ.

В проекті держбюджету-2014 субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах у 2014 році передбачено у розмірі 2,3 млрд. грн., що на 110 млн. грн. менше ніж в було заплановано в 2013 році. Наскільки це мізерна субвенція можна отримати уявлення якщо розпорошити її на окремі населені пункти. Наприклад, для місто Вінниці вона складає 18 млн грн..- цього не вистачить на ремонт однієї вулиці.

Проект не передбачає нових підходів до здійснення тарифної політики. Уряд запропонував включити до проекту держбюджету на 2014 рік випуск облігацій на 14,9 млрд. грн. ($1,79 млрд) для компенсації фінансового дефіциту в компанії «Нафтогаз України». Це та сама горезвісна різниця в тарифах закупівлі газу і його відпустки підприємствам теплокомуненерго. Дива дивні - попри обіцяну російську знижку на газ і значне зменшення обсягів споживання газу в 2013 році, різниця в тарифах фактично зростає!

В проекті не вказаний обсяг субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, яка утворилася у зв’язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи органами місцевого самоврядування. За розрахунками Мінрегіону розмір цієї субвенції на 2014 рік мав складати 8,5 млрд. грн. (без багато мільярдного недофінансування у 2013 році). На 01.01.2014 очікується кредиторська заборгованість в сферах теплопостачання – 10 млрд. грн., водопостачання – 7,5 млрд. грн.. Проте в проекті передбачено, що держава планує погашати цю заборгованість фінансовими казначейськими векселями строком обігу до п’яти років з дохідністю 5 відсотків. Певна річ, ці векселі лише погіршать фінансовий стан комунальних підприємств.

Цікаво, російський кредит Уряд також збирається повертати облігаціями та векселями, які будуть накопичуватися у «Нафтогаза України»?

В сфері ЖКГ згадується лише загальнодержавна цільова програма «Питна вода», на яку заплановані видатки у сумі 180 млн. гривень, хоча програмою передбачено на цей рік 0,8 млрд. грн.. Але яким чином будуть розподілятися ці кошти – в жодному додатку не зазначено. В бюджеті-2013 існували значні диспропорції – і майже всі кошти за цією програмою виділялися Донецькій та Луганській областям. Неважко здогадатися, куди Уряд збирається їх спрямувати в наступному році. 

Взагалі не передбачено видатків на модернізацію та капремонт багатоквартирних будинків, ліфтове господарство, реконструкцію гуртожитків, заміну та капремонт теплових, водопостачальних та водовідвідних мереж, заходи з енергоефективності та енергозбереження, на розробку містобудівної документації, на придбання вагонів комунального електротранспорту, на заходи благоустрою територій районних центрів та малих міст тощо; не передбачено фінансування Державної цільової програми підтримки соціально-економічного розвитку малих міст на 2011-2015 роки в сумі 630 млн. грн. на 2014 рік.

Обсяг фінансового забезпечення виконання завдань Загальнодержавної програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2009-2014 роки (нагадаю, ця програма прийнята законом!) за рахунок коштів Державного бюджету на 2014 рік передбачений в обсязі приблизно 2,6 млрд. гривень. Але це фінансування в проекті бюджету-2014 відсутнє, навіть сама програма ніде не згадується!

Втім, бюджет рясніє державними програмами будівництва і пільгового кредитування житла. В той же час, фінансування часткової компенсації відсоткової ставки кредитів комерційних банків молодим сім'ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла скорочено на 45%: зі 111 млн. грн. в 2013 р. до 60,8 млн. грн. в 2014 р.

Отже, проектом бюджету не передбачається заходів реформування ЖКГ, натомість перевага надається фінансуванню різноманітних популістських житлових програм. Тобто, популізм замість реформ: Уряд вбачає роздачу ключів від квартир пріоритетом бюджету останнього року перед президентськими виборами.

На відміну від МВФ, Кремль не вимагав під отримання свого кредиту системних реформ – і це вже відчувається в проекті бюджету-2014. Росія взагалі не зацікавлена в реформуванні українського житлово-комунального господарства та комунальної енергетики в напрямку енергоефективності, адже чим більше газу буде споживати Україна – тим більший прибуток отримає Газпром. Це - зрозуміло. Але після аналізу проекту держбюджету-2014 виникає логічне запитання: чи не в долях із Москвою його автори?


Немає коментарів:

Дописати коментар