3 листопада 2014 р.

Перспективи Tesla Motors і електрокарів Tesla очима фінансових аналітиків

Tesla Model S
5 листопада Tesla Motors Inc. оприлюднить звіт за третій квартал.  Інтерес до її інноваційних автомобілів зростає водночас як компанія випускає нові моделі з усе більш неймовірними можливостями, а інвесторів (власників акцій компаній) цікавитиме інформація про поставки і продаж електрокарів в Північній Америці, Європі та Китаї. Електрокари неймовірно швидко завоювали прихильність споживачів, але наступні факти не можуть не вражати:
  • У 2010 році Tesla Motors стала першим американським виробником автомобілів, який вийшов на фондовий ринок за останні 50 років. З моменту IPO (первинної публічної пропозиції) акції компанії виросли на 1229%;
  • У 2014 році акції Tesla Motors подорожчали на 75%, а з початку 2013 року їх зростання склало 680%.
На відміну від інших автомобільних компаній, Tesla не повідомляє про щомісячні продажі, проте публікує дані за кожен квартал. В поточному році генеральний директор Tesla Motors Елон Маск поставив за мету виробити 35000 електромобілів. Це на 55% більше, ніж в 2013 р.. Прогнозувалося, що в третьому кварталі компанія поставить 7800 седанів Model S. Минулого тижня Маск написав у твіттері, що загальні продажі Tesla в вересні досягли рекордного максимуму, а на території Північної Америки зросли на 65% до минулого року. Однак, на думку деяких експертів, домашній, тобто американський, найбільший ринок може «перенасититься» люксовим електромобілем, вартість якого становить близько 70 000 доларів.

Якщо компанія як і раніше буде дотримуватися свого плану - продати 35000 седанів Model S в 2014, то в четвертому кварталі їй доведеться поставити 13000 електромобілів, а це на 2/3 вище за прогноз на попередній квартал. 

Раніше Маск заявляв, що мета на 2015 рік - 100 000 електромобілів. Аналітики як і раніше очікуємо збільшення продажів на 55% цього року і 62% в 2015. Надалі, на думку аналітиків, Tesla Motors зможе виробляти не менше 500 тисяч автомобілів щорічно. Вони вважають, що Tesla на крок попереду своїх конкурентів, адже нові правила щодо кількостісті викидів вуглекислого газу легковими автомобілями, що набудуть чинність в 2015 році, ніяк не зачеплять електрокари, що вироблені Tesla Motors. Для порівняння - інші автовиробники для задоволення цих вимог почнуть переходити на гібридні силові агрегати. У зв'язку з цим, аналітики вважають, що прибутки Tesla можуть зрости до 30% до 2020 року. 

Крім того, аналітики припускають, що популярність моделі Tesla в Китаї може різко збільшитися до 2020 року, так як азіатська країна планує мати 5 млн. електромобілів на своїх дорогах і 4,5 млн. станцій для їх зарядки до 2020 року. Тесла активно розширює свою зарядну мережу. До 2015 року 98% населення США (і деяких районів Канади) буде знаходитися в зоні досяжності станцій для безпідзарядного пробігу Model S.

Основним джерелом майбутніх прибутків Tesla Motors аналітики вважають Tesla Model III, запуск якої готують  в 2016 році,  з очікуваною базовою ціною $35000 і з пробігом без підзарядки більше 320 км за проектними розрахунками. Tesla також випускатиме більш дорогу Модель S, що вже доступна з батареями, здатними забезпечити 390 і 502 км пробігу.  Цю нову версію повнопривідного седана Model S компанія випустила місяць тому. Головна відмінність від стандартної Model S - збільшений запас ходу і наявність нової силової установки, що складається з двох електромоторів. Максимальна швидкість електрокара становить 250 км/год. В повній комплектації автомобіль оснащений системою напівавтономного управління, що складається з камери і ультразвукового радара. 

До речі, сьогодні 20-хвилинна зарядка дозволяє Model S отримати енергію  для 200 км пробігу, тоді як 30 хвилинна підзарядка забезпечуватиме приблизно 270 км пробігу.

Шасі Тесли Model S. "Пол" - це акумуляторна батарея
Елон Маск вирішив не обмежуватися лідерством на ринку електромобілів і стрибнув на щабель вище. Ще з початку 2014 року Маск виношує амбітну ідею побудувати величезну «Гігафабрику» акумуляторних батарей у співпраці з різними партнерами. 

Gigafactory в Неваді вартістю $5 млрд - це найбільший в світі завод з виробництва літій-іонних батарей, який здатний забезпечити батареями 500000 автомобілів на рік. Потужність вироблених на Gigafactory батарей складатиме 35 ГВт на рік - більше, ніж потужність усього світового ринку батарей в 2013 році.

Вочевидь, то кількість літій-іонних батарей, яку спроможні Теслі надати японці, є абсолютно недостатньою для втілення в життя масштабного плану виробництва електромобілів найближчими роками. Вирішити цю проблему в Tesla Motors намагаються через спорудження «Гігафабрики» в штаті Невада. Коли Gigafactory відкриється в 2017 році, Тесла сподівається, що це скоротить витрати на виробництво батарей на 30%, і на 50% за повної потужності підприємства, що буде досягнута в 2020 році. 

Акумуляторна батарея Тесли S
Аналітики вважають, що таким чином Тесла зможе домогтися вартості однієї кіловат-години в розмірі $100 до 2020 року, тобто на 80%-85% менше, ніж батарей для електрокарів (EV) в 2010 році. Сьогодні акумуляторна батарея є найдорожчим компонентом на Model S і всіх інших електрокарах. Тесла не розкриває точні витрати на свої батареї, але аналітики намагаються визначити ці витрати. Деякі ЗМІ оприлюднили оцінкову вартість батерей близько $ 400 за кВт/год, або $ 34 000 в Model S версії 85 кВт/год, тоді як інші оцінюють вартість значно нижче $200 за кВт/год. В одному з інтерв'ю Елон Маск заявив, що поліпшення зменшать вартість батареї для моделі S до $10 000- $12 000, тобто нижче $200 за кВт/год. Деякі експерти оцінюють собівартість батарей Тесли як $171 за кВт/год.

За очікуваннями компанії, батареї, що вироблятимуть на новому заводі, в довгостроковій перспективі зможуть «живити» електроенергією також будинки. З 50 гігават енергії акумуляторів, які вироблятимуть на фабриці до 2020 року, 15 гігават будуть припадати на стаціонарні системи зберігання електроенергії. Це чудова диверсифікація бізнесу.

Втім, батареї, що виробляє Тесла сьогодні, поки що надто громіздкі для житлових будинків. Проте, Tesla Motors у співпраці з Solar City Corporation працюватимуть над тим, щоб у майбутньому зменшити розміри батарей. 

Завершити будівництво «Гігафабрики» Tesla планує вже в 2017 році. Це дозволить до 2020 року зібрати близько 500 тисяч електромобілів і оснастити їх новенькими батареями. Завдяки зниженню більш ніж на 30% витрат на виробництво акумуляторів, літій-іонні батареї стануть доступнішими для широких мас. 

Крім цього, Tesla Motors оголосила про намір сконструювати автомобілі на повному автопілоті, які зможуть бути доступні в найближчі 5-6 років.

Геннадій Ткачук, власний переклад та компіляція аналітичних оглядів


Немає коментарів:

Дописати коментар